• *

Nieuws

Veel ergernis over nepprofielen en hoge contributie datingsites

Dertien procent van alle Nederlanders vindt zijn liefde op datingsites. Maar vrijgezellen ergeren zich vooral aan nepprofielen, hoge contributie en ongewenste openbaarheid van hun gegevens.

Dat concludeert NRC Q, op basis van gegevens van Klacht.nl en de Consumentenbond.

Klacht.nl ontving het afgelopen jaar 911 klachten. Ook de Consumentenbond zegt veel klachten te krijgen. En wel in zulke mate, dat eind 2013 afspraken werden gemaakt met de meest populaire datingsites om fraude en onduidelijkheid op datingsites tegen te gaan.

Hierin staat onder meer dat de datingsite in kwestie binnen drie dagen op de klacht van de bezoeker in moet gaan en wordt er geadviseerd om nooit geld over te maken naar een andere geregistreerde gebruiker.

Nepprofielen

NRC Q inventariseerde de meest voorkomende klachten. Gebruikers zouden zich vooral ergeren aan nepprofielen, waarmee bezoekers worden uitgenodigd om op een andere website te chatten. De site Cupidos moest zich hier ten overstaan van de rechter voor verantwoorden.

Daarnaast komt het voor dat datingsites foto's en andere gegevens van Facebookprofielen van gebruikers halen en dat personen op Google worden vermeld als bezoekers van een datingsite, terwijl dit helemaal niet het geval is.

Hoge kosten

Een andere vaak voorkomende klacht heeft betrekking op hoge kosten en opzegproblemen. Vooral Parship zou hier als schrijnend voorbeeld dienen.

De site zou in het verleden alleen de kosten per maand bij een tweejarig abonnement tonen. Terwijl de kosten voor een halfjaarabonnement bijna twee keer zo hoog zijn. Dat is nu veranderd.  De site zegt in een reactie aan NU.nl volledig transparant en op te zijn. 

Ook zijn er situaties bekend waarin abonnementen bij niet tijdige opzegging verhoogd werden van 44,90 naar zeventig euro per maand.

Broninformatie: NU.nl

 

  • Contact
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Privacyverklaring