• *

Nieuws

Hoe om te gaan met stress na de scheiding?

Hoe om te gaan met stress na de scheiding?

Een scheiding neemt heel veel negatieve emoties met zich mee. Soms kunnen deze emoties lijden tot stress. Dit kan er weer voor zorgen dat u niet meer goed kunt functioneren in uw dagelijkse leven. Tijdens een scheiding is het heel belangrijk dat u zichzelf af en toe een rust moment geeft. U moet ervoor zorgen dat u relax- momentjes hebt. Aan de andere kant is het belangrijk dat u voldoende actief blijft. Ga vooral sporten. Blijf niet stil staan, zorg dat u vooruit blijft kijken.
Wees goed voor u zelf. Het toegeven dat u stress hebt en er goed mee omgaan is een hele belangrijke stap om er weer vanaf te komen. Hieronder staan een aantal manieren om door de moeilijke tijd van stress door te komen en hoe u van stress na een scheiding af komt.

1. Zorg dat u aandacht heeft voor uw emotionele behoefteZoek hiervoor bijvoorbeeld een club waarbij er meer mensen die in uw situatie zitten bij elkaar komen. Dit zijn allemaal "lotgenoten” die precies hetzelfde doorgaan als u. Vaak worden dit soort sessies geleid door een professionele psycholoog. Ook in therapie gaan kan een goede manier zijn. Ook praten met vrienden kan helpen als u even wordt overspoeld door emoties. 

2. Houdt u zelf fysiek sterk. Niks helpt beter bij stress (dus ook bij stress na een scheiding) dan sporten. U hebt zo even tijd om in gedachten weer te ordenen. Zorg dat u een vast schema heeft en houd u zelf hier aan. Het helpt om de spanning die u hebt opgebouwd te verminderen en ook is dit een goede manier om uw woede er uit te gooien.

3. Doe vooral dingen die u een prettig gevoel gevenLees een goed boek, ga lekker in bad, ontwikkel een hobby en eet vooral gezond. Omringt u met positieve mensen die naast een goede gesprekspartner voor de moeilijke momenten, ook vooral leuke dingen met u doen. Ga naar buiten en onderneem iets!

4. Laat problemen los waar u zelf niets aan kunt veranderenProbeer, als u wordt geconfronteerd met nare, vervelende situaties deze van u af te zetten. Tijdens een scheiding wordt u mogelijk elke dag geconfronteerd met nare situaties. Probeer voor het slapen gaan deze situaties een plek te geven. Als u er geen controle over hebt, probeer u dan te focussen op zaken waar u wel controle over hebt.

5. Geef u zelf toestemming om emoties toe te laten. Probeer niet te krampachtig je emoties uit te bannen. Emoties horen nou eenmaal bij een scheiding. Door alles weg te stoppen komt u op een later tijdstip met uzelf in de knoop. De emoties komen er vroeg of laat toch uit. Probeer ze dan geleidelijk toe te laten. Probeer niet te drinken en geen drugs ter gebruiken, deze activiteiten zorgen ervoor dat uw emoties worden versterkt en dat kan zeer nare consequenties hebben. Probeer te allen tijde uw kinderen niet te confronteren met uw emoties. Probeer hoe moeilijk dit ook is een veilige en stabiele omgeving aan uw kinderen te bieden. Als u boos of verdrietig bent moet u dit niet afreageren op uw kinderen.

6. Stel uw verwachtingen bij. Niemand heeft controle over de gevoelens en acties van anderen. Tijdens uw huwelijk had u het gevoel dat u enige controle had over uw partner. Dit bleek uiteindelijk niet helemaal waar te zijn. Nu u in scheiding ligt heeft u nog minder controle over uw (ex) partner. Probeer hier ook vooral geen controle over te krijgen. Dit zal alleen maar lijden in frustraties.

7. Probeer te genieten als het even kan. Vergeet niet te lachen en te spelen, vergeet niet dat er mensen zijn die er altijd voor u zullen zijn en van u houden. Zoek ze zo vaak mogelijk op of nodig ze uit. Blijf onder de mensen komen, isoleer uzelf niet.

Dit zijn een aantal manieren om de moeilijke tijd van een scheiding wat beter door te kunnen komen. Ik hoop dat dit artikel u helpt om de stress na of tijdens een scheiding te kunnen voorkomen of te verminderen.


Broninformatie: www.descheidingsmanager.nl/nieuwe-start/het-leven-na-de-echtscheiding

  • Contact
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Privacyverklaring