• *

Nieuws

12 bewezen strategieën voor meer geluk in je leven

Gebruik niet alle 12 strategieën tegelijk, maar om te beginnen met degenen die je het meest aanspreken.

1. Spreek je dankbaarheid uit. Kijk rond je heen wat er al is en ben hier dankbaar voor. Dus zonder enige andere investering dan je aandacht hierop te richten en er in je gedachten bewust bij stil te staan beïnvloed je al je geluksgevoel. Uiteraard kun je het ook hardop uitspreken, opschrijven of op een andere manier vastleggen. En vergeet daarbij niet de dankbaarheid ook naar iemand uit te spreken die het verdiend. Zo beïnvloed je niet alleen je eigen geluk, maar ook dat van een ander.

2. Voed en versterk je optimisme. Zie uitdagingen en tegenslagen als een groeikans. Door op zoek te gaan naar het positieve van deze situaties ga je de wereld zien als een plaats met eindeloze mogelijkheden. Wil dat zeggen dat je niet meer teleurgesteld mag zijn? Nee natuurlijk niet. De vraag is alleen hoelang je erin blijft hangen. Het kan daarbij helpen om de pluspunten op te schrijven om jezelf te helpen herinneren aan de mogelijkheden.

3. Vermijd piekeren en jezelf vergelijken met anderen. Het heeft weinig zin om jezelf te vergelijken terwijl het belangrijkste is dat je jezelf accepteert wie je bent, met al je mooie mooie en donkere kanten. Immers, valt de vergelijking gunstig voor je uit dan ontstaat er een ongezond gevoel van ‘superioriteit’. Valt de vergelijking daarentegen ongunstig uit dan is de kans groot dat je vooral daar aan denkt en vergeet wat je allemaal wel al hebt bereikt. Blijf je toch vergelijken? Vraag dan eens aan vrienden waarom ze graag bevriend met je zijn en geniet van de antwoorden.

4. Beoefen vriendelijkheid. Door iets vriendelijks voor een vriend, collega, familie of zomaar een vreemde te doen, zonder daar iets voor terug te willen hebben, wordt er in je brein serotonine aangemaakt. En dat is ons ‘gelukshormoon’. Daarbij maakt het niet uit of je het vooraf gepland hebt of dat het spontaan ontstaat. Los van het feit dat jij je gelukkiger zult voelen, wordt ook bij omstanders die jouw ‘goede daad’ zien serotonine aangemaakt. 

5. Onderhoud je sociaal netwerk. De gelukkigste mensen hebben intense en betekenisvolle relaties. Door tijd en energie te investeren in het versterken van je relaties (en er uiteraard van te genieten) wordt je niet alleen gelukkiger, je leeft ook langer! Studies wijzen echt uit dat mensen die eenzaam zijn eerder sterven. Dus, zoek je vrienden op en deel ervaringen. En echt diepe connecties gaan verder dan alleen de zakelijke berichten. Durf open te zijn over je emoties en deel je vreugdevolle en kwetsbare momenten in je leven.

6. Ontwikkel strategieën voor moeilijke tijden. Het leven is niet alleen zonneschijn. Ook de regen en de storm horen erbij. Dus kan het geen kwaad om als je slecht weer verwacht een paraplu mee te nemen als je naar buiten gaat of eventueel te besluiten gewoon thuis te blijven. En zo werkt het ook in ons leven. Als je verwacht dat er tijden met stress, verdriet of tegenslag gaan aanbreken, denk dan na over wat je kunt doen om hiermee om te gaan en kom in actie.

7. Leer te vergeven. Als je boos bent op iemand (of nog erger, iemand minacht) en daar aan blijft denken dan heeft dat een negatieve impact op je immuunsysteem. En ook door terug te denken aan zo’n situatie creëer je in het hier en nu negatieve emoties. Het vervelende daarvan is dat ze over het algemeen lang aanhouden en daarmee je denken, handelen en genieten (blijven) beïnvloeden. Leer daarom te vergeven zodat je jouw boosheid en verdriet ten aanzien van iemand kunt loslaten en deze emoties je niet langer dwars zitten.

8. Zorg voor ‘flow’ ervaringen. Ken je die momenten dat je zo met een taak bezig bent dat je er totaal in opgaat zonder ook maar enige afleiding te ervaren? Tijd bestaat niet, je hebt geen trek of slaap en je bent zo gefocust dat je één bent met je taak. De activiteiten en je bewustzijn zijn samengesmolten; je ervaart flow! Ga op zoek naar hobby’s, werkzaamheden en activiteiten waarbij je in deze ‘toestand’ komt.

9. Geniet van de geneugten van het leven. ‘Druk, druk, druk’ is een uitdrukking geworden die veel gehoord wordt en waar sommigen trots op zijn. We rennen van de ene gebeurtenis of taak naar de andere zonder te genieten van het moment of het resultaat. En daarmee verliest het zijn glans en jij je kans op het geluksgevoel. Oftewel, vertraag eens, sta stil bij het vreugdevolle moment of het bereikte resultaat, geniet ervan en vier het.

10. Committeer je aan je doelen. Hoe eet je een olifant? Met stukjes en beetjes tegelijk! En zo werkt het ook met het bereiken van de levensdoelen die je wilt bereiken. Wat zijn op dit moment de meest belangrijke (sub)doelen waar jij je met je hele ziel en zaligheid voor wilt inspannen? Durf keuzen te maken en span je echt in om deze te verwezenlijken.

11. Beoefen spiritualiteit. Mensen die gelovig zijn of zich bezighouden met spiritualiteit zijn over het algemeen gelukkiger. Er ontstaat een gevoel van diepere verbinding met het leven op aarde en daarbuiten (wat het ook mag zijn). En van daaruit kan het gevoel ontstaan dat je hier bent om een ‘taak te volbrengen’. Moet je daarom voor meer geluksgevoel je per direct aansluiten bij een kerk of spirituele stroming. Dat kan, maar hoeft niet. Ervoor open staan en erover lezen is ook een mooie manier om je spiritualiteit te ontwikkelen.

12. Zorg voor je lijf. Een gezond lichaam is een broedplaats voor spiritualiteit (je levensdoel), voor emotionele energie (je gevoelens), voor mentale energie (je focus) en van daaruit om te komen tot handelen én volharding. Studies met mensen die klinisch depressief zijn wijzen uit dat regelmatig fysieke oefeningen uitvoeren leidt tot meer geluksgevoel. Oftewel, let op wat je eet en drinkt, ga sporten of wandelen, mediteer of doe aan yoga, etc.

EEN GELUKKIGER LEVEN HEB JE ZELF IN DE HAND!

Bronvermelding: Sonja Lyubomirski - boek "De maakbaarheid van het geluk"‘

Artikel: Marco Buschman 

 

 

  • Contact
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Privacyverklaring