This website uses cookies. Click here for more information.

Het datingbureau voor singles in Noord-Brabant

Vind jouw perfecte match in je omgeving!

Anuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijven

Anuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijven

Oorzaak:

Vaak komt het voort uit een (traumatische) gebeurtenis in het verleden. Er werd je vroeger vaak verteld dat niemand met je wil. Je was te lelijk, dik, dom enz. kortom een geestelijke mishandeling waarbij een dergelijke toekomst je simpelweg niet gegund werd. Of een heftige afwijzing van een (ex)partner. Je kunt door je partner gepest, gekleineerd of geslagen worden, waardoor je eigenwaarde zakt naar een dieptepunt. Je wordt een soort van afhankelijk, doordat je het gevoel hebt dat je voor niemand goed genoeg bent. Iemand met Anuptafobie die wel reeds een partner aan de haak heeft weten te slaan, blijft vaak bij deze persoon, vanuit een gedachte nooit een ander te zullen vinden die interesse kan hebben in hem/haar. Blijven steken in een ongezonde relatie kan dan zelfs een keuze zijn. Te lang bij je partner blijven is een ernstig gevolg van anuptafobie.

De mate van afwijzing en verstoting uit het leven dat reeds hierdoor heeft plaatsgevonden, voedt de angst om uit die relatie te stappen richting het vinden van een partner.

 

Het is een veelvoorkomende fobie die met de juiste behandeling goed te verhelpen is.

 

Symptomen:

Kenmerken van deze fobie zijn, geen nieuwe mensen ontmoeten/dingen ontdekken, doordat je alleen in je veilige situatie wilt zijn. Sociale situaties vermijden, doordat je jezelf niet interessant genoeg vindt voor anderen (mensen met deze aandoening trekken zich voortdurend terug). Het sociale leven speelt zich voornamelijk af tussen de thuisomgeving en werk.

Je bent depressief/somber en lusteloos. Je hebt een minderwaardigheidscomplex (je bent niet goed genoeg) of paniekaanvallen.   

 

Oplossingen:

Anuptafobie kan met tal van therapieën worden behandeld. Denk hierbij aan hypnotherapie, mindfullness of specifieke ademhalingsoefeningen. Ook het praten met een deskundige psycholoog of therapeut kan uitkomst bieden,

 

De innerlijke gedachtenpatronen kunnen worden bijgestuurd. Probeer daarom de angstgedachten te vervangen door dingen te ondernemen die je echt leuk vindt. Hierdoor heb je simpelweg de tijd niet meer om de hele tijd na te denken. Wat je zo snel mogelijk moet zien te vermijden? Dat je je teveel vasthoudt aan die veilige omgeving. Zoek een hobby, kies een sport als uitlaatklep, geef je over aan je baan of een rijk sociaal leven. Net zoals negatieve gedachten je kunnen vergiftigen, zul je zien dat positieve ervaringen na enige tijd het tegenovergestelde met je gaan doen. Zorg ervoor dat je onder de mensen bent en probeer het gebrek aan energie weg te werken door juist energie te putten.

 

Sta jezelf toe om vijf minuten per dag te piekeren. Je kunt dit in je eentje doen, met behulp van een dagboek of door een goede vriend in vertrouwen te nemen. Na die vijf minuten is het belangrijk om jezelf te dwingen weer door te gaan met het leven van alledag. Vaak worden na een tijdje de negatieve gedachten minder, omdat ze nog maar weinig ruimte krijgen in je

dagelijkse leven. Het is belangrijk om te genieten en te leven. Ook al voelt het in het begin onnatuurlijk om leuke dingen te ondernemen: als je doorzet zal je na een tijdje merken dat het toch helpt.”

 

 

 

Bronvermelding: Mens en Gezondheid