This website uses cookies. Click here for more information.

Het datingbureau voor singles in Noord-Brabant

Vind jouw perfecte match in je omgeving!

Hoe houd je het alleen zijn vol?

Hoe houd je het alleen zijn vol?

  1. Eenzaam gevoel? Praat erover!

Je kwetsbaar opstellen tegenover anderen kan moeilijk zijn, maar het kan heerlijk opluchten. Door met woorden te benoemen wat je voelt, kunnen jullie er voor elkaar zijn. Onze behoeften zijn lang niet zo zichtbaar als we soms denken: Je zal ervan versteld staan hoe fijn mensen reageren op een eerlijk verhaal van jouw kant. Je toont je kwetsbaarheid en voelt je vertrouwd bij de persoon tegen wie je dit uitspreekt.

 

  1. Ga bij gesprekken voor kwaliteit, niet kwantiteit

Instagramstories, tweets en chatberichten staan vaak in de weg om even op een positieve manier alleen te zijn met je gedachten. Sociale media kan een grote bron van contact lijken, maar in kleine berichtjes communiceren kost veel tijd en moeite. Die tijd kan je beter besteden aan het verdiepen van andere vriendschappen. Om beter alleen te leren zijn laat je best even je Facebook of WhatsApp met rust. Denk in plaats daarvan aan enkele mensen die echt belangrijk voor je zijn. Zorg ervoor dat je hen in de komende periode geregeld belt of met hen videochat. Die gesprekken kunnen ook kort zijn maar zijn wel erg waardevol.

 

  1. Zoek een meditatieve hobby

Meditatie kan helpen om je meer op je gemak te voelen tijdens het alleen zijn. Het is echter niet voor iedereen weggelegd. Als je geen zin hebt in het mediteren zelf kan je ook proberen een meditatie-achtige activiteit te verzinnen. Dat kan iets zijn dat redelijk repetitief is, maar wel plezierig, zoals puzzelen, borduren, kalligrafie, schrijven of tekenen. De bedoeling is om met je handen bezig te zijn en je geest de vrije loop te laten.

 

  1. Maak een lijstje tegen verveling

Als je niet meer weet wat doen, kan je snel gek worden. Om te voorkomen dat je uren doelloos op je telefoon gaat spenderen, kan je een lijstje maken van activiteiten die je voor later bewaart. Zo heb je steeds ideeën om op terug te vallen. Denk naast klusjes, sporten of andere actieve zaken ook aan films, podcasts, spelletjes en boeken.

 

  1. Wees niet te kritisch voor jezelf

Als je het onprettig vindt om alleen te zijn komt dat vaak omdat je jezelf niet fantastisch vindt. Misschien ben je bang dat je eenzaamheid iets zegt over je waarde. Wie geen relatie, sterk sociaal netwerk of fijne familie heeft, kan echter nog steeds geliefd worden! Daar moet je jezelf aan blijven herinneren. Deze donkere gedachten hoef je niet buiten te sluiten, maar ook niet te sussen met de goedkeuring van anderen. Erken dat die gedachten bestaan, maar blijf er niet in hangen.

 

  1. Word beter in delen en geven

Verplaats je aandacht eens naar de behoeften van andere mensen. Hoe kun jij je inzetten om anderen een beetje te helpen? Door anderen te helpen sla je een paar vliegen in één klap:

Je kunt werken aan je eenzaamheid, omdat je op een positieve manier tijd doorbrengt met anderen.

Je kunt je dierbaren helpen, waardoor ze mogelijk iets blijer worden. En dat geeft een goed gevoel. Door te helpen voel je je nuttig en waardevol, wat goed is voor je zelfvertrouwen. Omdat je anderen blijer kunt maken, ervaar je veel voldoening. Anderen gaan graag met je om, omdat je lief voor ze bent.

 

Helpen doe je op verschillende manieren. Je kunt je hulp aanbieden met praktische zaken, zoals boodschappen, tuinieren, opruimen of oppassen. Maar je kunt meer doen. Wat dacht je van luisteren met volle aandacht. Of attent zijn op momenten dat het telt. Bijvoorbeeld door een kaartje te sturen of om er gewoonweg te zijn voor iemand.

Maar je kunt je ook aanmelden voor vrijwilligerswerk dat je leuk vindt. Er zijn een heleboel manieren waarop je kunt delen en geven. En het is een snelweg richting blijdschap, voldoening, zelfvertrouwen en minder eenzaamheid.

 

Ten slotte: je hoeft het niet leuk te vinden

Alleen zijn als je dat niet wil, is allesbehalve fijn. Geef jezelf toestemming om verdrietig en boos te zijn en wees niet te streng voor jezelf als je het moeilijk hebt. Probeer te onthouden dat dit niet voor altijd is en dat je, zelfs als je alleen bent, niet de enige bent die hiermee te maken heeft! Eenzaamheid zal af en toe terugkeren. En misschien merk je dat het steeds minder intens wordt. En besef je na een paar maanden dat je je al een week niet meer eenzaam hebt gevoelt.

Dat is vooruitgang. Maar het komt niet allemaal in één keer. Je moet eraan blijven werken. Succes :-) 

 

Bron Metro en So Chicken